فناوری

همه چیز درباره دنیای فناوری

فناوری

همه چیز درباره دنیای فناوری

کلمات کلیدی

 

برای کنترل از راه دور کامپیوتر نیاز است که نرم افزار های ریموت روی سیستم مبدا و مقصد نصب شود. در این مطلب می خواهیم 7 برنامه ریموت دسکتاپ را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

بهترین برنامه منترل از راه دور دسکتاپ

 

 

امروز قرار است بهترین‌های نرم افزار ریموت دسکتاپ را به شما معرفی کنیم. درواقع با کمک یک نرم افزار ریموت دسکتاپ شما می‌توانید از طریق یک کامپیوتر، کامپیوتر دیگری را مدیریت کنید و کنترل کامپیوتر مقصد را از راه دور در دست بگیرید. حتما می‌پرسید مزایای این چنین نرم افزارهایی چیست؟ به عنوان مثال تصور کنید که شما یک کاربر معمولی هستید و نیاز دارید یک نرم افزار تخصصی را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید و یا مشکلی را برطرف کنید.

از متخصصین کمک می‌خواهید. زمان هم محدود است و نمی‌توانید به مرکز تعمیرات مراجعه کنید. بنابراین حتما این متخصص پیشنهاد دسترسی از راه دور را به کامپیوتر شما خواهد داد. او شما را راهنمایی می‌کند تا نرم افزاری را بدین منظور برای کامپیوتر خود نصب کنید و کار را مرحله به مرحله پیش روید. بعد از آن وی کنترل کامپیوتر شما را به عنوان یک کامپیوتر کلاینت در دست می‌گیرد و کاری که لازم باشد را انجام خواهد داد.

 

 


معرفی 7 برنامه ریموت دسکتاپ


 

برای اینکه بیشتر در مورد اتصال دو کامپیوتر با هم آشنا شوید، باید اشاره کنیم که برای ارتباط دو کامپیوتر با یکدیگر به پروتکل نیاز است. در روند اتصال ریموت هم ما یک پروتکل دسترسی از راه دور داریم تا کاربر بتواند کنترل کامپیوتر میزبان را به صورت جزئی در دست بگیرد. این نوع پیچیدگی‌ها و همچنین قوانین ارتباط از طریق نرم افزارها انجام می‌شود و شما لازم نیست نگران اصطلاحات تخصصی باشید. در این راستا باید اشاره کنیم که نرم افزار Team Viewer یکی از این دست نرم افزارهای محبوب برای اتصال از راه دور است. اما به غیر از این نرم افزار گزینه‌های دیگری به عنوان نرم افزارهای ریموت دسکتاپ وجود دارند که ما در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

نرم افزار ریموت یوتیلیتی (Remote Utility)

remote-utility/ نرم افزار ریموت دسکتاپ

ریموت یوتیلیتی یک نرم افزار ریموت دسکتاپ و دسترسی از راه دور با امکانات عالی است که به کمک اینترنت امکان اتصال دو کامپیوتر را از راه دور برای کنترل توسط کامپیوتر کلاینت فراهم خواهد کرد. خوب است بدانید که همزمان می‌توان از این نرم افزار بر روی 10 کامپیوتر استفاده کرد.

استفاده از این نرم افزار به صورت یک نرم افزار قابل حمل میسر بوده و در بسیاری از موارد شما نیازی به نصب آن نخواهید داشت و فقط باید فایل اجرایی را در کامپیوتر میزبان اجرا کنید. کامیپوتر میزبان یک شناسه دسترسی به کاربر می‌دهد و با استفاده از یک برنامه Viewer نیز می‌تواند این اتصال را برقرار کند. حالا با اجرای Viewer تنها کافی است شناسه یاد شده و پسورد اینترنت وارد شود. خوب است بدانید که برنامه‌های Viewer مختص دستگاه‌های اندروید و iOS نیز برای دانلود وجود دارد. با همه این‌ها کنترل از راه دور کامپیوتر از طریق این برنامه امکاناتی مانند راه‌اندازی مجدد، انتقال فایل، اجرای فایل، دسترسی به رجیستری، چت و دسترسی به وبکم را خواهد داشت.

 

مزایای نرم افزار ریموت یوتیلیتی:ش

  • ابزارهای دسترسی متنوعی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • از نسخه قابل حمل پشتیبانی می‌کند.
  • استفاده از آن برای کاربری شخصی و همچنین تجاری رایگان است.
  • می‌توان با استفاده از آن به 10 کامیپوتر متصل شد.

معایب نرم افزار ریموت یوتیلیتی:

  • تنظیمات اولیه آن ممکن است گیج‌کننده باشد.
  • فقط در نسخه ویندوز موجود است.

 

 برنامه ریموت دسکتاپ آلترا وی ان سی (UltraVNC)

ultravnc/ نرم افزار ریموت از راه دور

نحوه کار نرم افزار ریموت دسکتاپ UltraVNC نیز به مانند ریموت یوتیلیتی است. زمانی که شما این برنامه را نصب می‌کنید از شما سوال پرسیده می‌شود آیا می‌خواهید Server یا Viewer یا هر دو را نصب کنید یا خیر. همچنین می‌توانید تنظیماتی را اعمال کنید که این برنامه همیشه در حال اجرا باشد و برای اتصال مشکلی نداشته باشید.

بعد از نصب از طریق کامپیوتر، کلاینتی که به اینترنت متصل باشد می‌تواند به کامپیوتر میزبان از طریق Viewer یا مرورگر وب از طریق آدرس IP نیز وصل شود.

 

مزایای نرم افزار آلترا وی ان سی:

  • از ویژگی انتقال فایل پشتیبانی می‌کند.
  • می‌توان تنظیمات کیبورد را تغییر داد.
  • امکان اتصال از یک مرورگر در کامپیوتر، لپ تاپ و یا گوشی برقرار خواهد بود.

معایب نرم افزار آلترا وی ان سی:

  • تنظیمات روتر باید تغییر کند.
  • امکان چاپ از راه دور وجود دارد.
  • امکان روشن یا خاموش کردن کامپیوتر از راه دور میسر نیست.

 

نرم افزار کروم ریموت دسکتاپ (Chrome Remote Desktop)

chrome-remote-desktop/ کنترل سیستم از راه دور

درواقع این نرم افزار افزونه‌ای در مرورگر کروم است که اجازه خواهد داد تا به کامپیوتر مورد نظر از طریق مرورگر کروم دسترسی داشته باشید. روش کار به این صورت است که باید افزونه Chrome Remote Desktop را بر روی کروم نصب کنید. سپس از طریق کدی که ایجاد خواهد شد، می‌توانید اجازه دسترسی به آن از راه دور را بدهید. البته به یاد داشته باشید این کار با استفاده از حساب گوگل صورت می‌گیرد؛ یعنی باید به حساب گوگل خود لاگین کنید.

 

برای اتصال نیز کد تولید شده توسط مرورگر میزبان در مرورگر کامپیوتر کلاینت وارد می‌شود. از این به بعد کاربر اجازه دسترسی به کنترل کامپیوتر میزبان را خواهد داشت. از آنجایی که برای این کار به طور کامل از مرورگر استفاده خواهد شد، بنابراین می‌توان از این روش علاوه بر ویندوز در سیستم عامل هایی همچون لینوکس، مک و کروم بوک نیز استفاده کرد.

مزایای نرم افزار کروم ریموت دسکتاپ:

  • اجازه دسترسی از راه دور برای هر کامپیوتری وجود دارد.
  • نصب سریعی خواهد داشت.
  • به ابزار انتقال فایل مجهز است.

معایب نرم افزار کروم ریموت دسکتاپ:

  • امکان چت وجود ندارد.

 

ویندوز ریموت دسکتاپ (Windows Remote Desktop)

Windows-Remote-Desktop/ نرم افزار ریموت از راه دور

ویژگی ویندوز ریموت دسکتاپ نیز یک ویژگی در سیستم عامل ویندوز است. با این حساب کاربران ویندوز نیازی به دانلود و نصب برنامه اضافه‌تری بر روی کامپیوتر خود نخواهند داشت. برای فعال کردن این گزینه باید از کنترل پنل، گزینه Windows Remote Desktop را انتخاب کنید. اما پیش از آن باید اجازه دسترسی ریموت را نیز فعال کنید. برای این کار کلیدهای Win+R را فشار دهید. حالا عبارت SystemPropertiesRemote.exe را در کادر مربوطه تایپ کرده و کلید اینتر را بزنید. بعد از این مرحله کادر محاوره System Properties باز خواهد شد و در برگه Remote گزینه Allow Remote Connections to this Computer را فعال کرده و کادر را تایید کنید.

اکنون نوبت IP کامپیوتر است. از طریق پنجره Run عبارت cmd را تایپ کرده و اینتر را بزنید. حالا در پنجره Command Prompt با تایپ دستور ipconfing می‌توانید به IP کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید. در کامپیوتر کلاینت هم در پنجره Run عبارت mstsc را بنویسید و تایید کنید و حالا در پنجره‌ Remote Desktop Connection که باز می‌شود آدرس IP که در مرحله قبل به دست آورده بودید را وارد کرده و بر روی Connect کلیک کنید تا اتصال برقرار شود. هرچند این روش بر روی سیستم عامل ویندوز 7 و 8 امکان‌پذیر است و با اتمام عمر ویندوز 7 خوب است با روش استفاده از ریموت دسکتاپ در ویندوز 10 آشنا شوید.

مزایای ویندوز ریموت دسکتاپ:

  • کاربری آسانی دارد.
  • لازم به نصب یا دانلود برنامه اضافه نیست.
  • از ویژگی انتقال فایل پشتیبانی می‌کند.

معایب ویندوز ریموت دسکتاپ:

  • فقط بر روی ویندوز قابل اجرا خواهد بود.
  • قابلیت چت داخلی وجود ندارد.
  • نیاز به تنظیم تغییرات ارسال پورت خواهد داشت.
  • در همه نسخه‌های ویندوز استفاده از آن امکان‌پذیر نیست.

 

نرم افزار ریموت دسکتاپ AnyDesk

anydesk/ اتصال به کامپیوتر از راه دور

نرم افزار ریموت دسکتاپ AnyDesk یکی دیگر از نرم افزارهای ریموت است که با استفاده از آن می‌‎توانید ارتباط بین کلاینت و میزبان را برقرار کنید. این برنامه نیز به مانند برنامه‌های پیشین در کامپیوتر میزبان نصب خواهد شد. از طرف دیگر زمان اتصال با کامپیوتر میزبان، کاربر مربوطه می‌تواند اجازه‌هایی که به کلاینت می‌دهد، مانند کنترل صدا، انتقال فایل، مسدود کردن کیبورد و مواردی از این دست را بررسی کند.

 

در کامیپوتر کلاینت هم لازم است که AnyDesk نصب شود و با اجرای آن برای اتصال روی Connect نیز کلیک شود. حالا باید منتظر تایید کاربر میزبان بود. البته اگر دسترسی بدون نظارت فعال شده باشد، نیازی به این تایید نخواهد بود. در صورت تایید و از اینجا به بعد کلاینت می‌تواند مدیریت کارهایی همچون انتقال فایل، اجرای میانبرهای کیبورد و غیره را داشته باشد.

مزایای نرم افزار AnyDesk:

  • امکان پشتیبانی از انتقال صدا و فایل وجود دارد.
  • به‌روزرسانی‌های جدید به صورت خودکار نصب خواهد شد.
  • از طریق تلفن همراه هم دسترسی میسر است.
  • در لینوکس، ویندوز و مک هم نصب می‌شود.

معایب نرم افزار AnyDesk:

  • کار با آن در ابتدا گیج‌کننده است.
  • ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد؛ چراکه نسخه اصلی آن پولی است.

 

نرم افزار AeroAdmin

aeroadmin/ برنامه ریموت دسکتاپ

 

در میان نرم افزارهای ریموت دسکتاپ، نرم افزار AeroAdmin از ساده‌ترین نرم افزارهایی است که می‌توانید از امکاناتش بهره‌مند شوید. با استفاده از این برنامه در کامپیوتر میزبان فقط کافی است که برنامه قابل حمل AeroAdmin را اجرا کنید و IP که برنامه در اختیارتان قرار می‌دهد را با کاربر کامپیوتر کلاینت به اشتراک بگذارید تا امکان اتصال فراهم شود. حالا کاربر کامپیوتر کلاینت با اجرای همین برنامه در سمت خود و وارد کردن آدرس IP می‌تواند از راه دور کنترل کامپیوتر شما را در دست بگیرد.

مزایای نرم افزار AeroAdmin:

  • می‌تواند به صورت یک برنامه قابل حمل استفاده شود.
  • کاربری آسان و راحتی دارد و به تنظیمات خاصی نیاز نخواهد داشت.
  • امنیت بالایی دارد و اتصالات رمزنگاری شده است.

معایب نرم افزار AeroAdmin:

  • امکان چت ندارد.
  • زمان اتصال در نسخه رایگانش محدود است.
  • امکا چاپ از راه دور وجود ندارد.
  • در نسخه رایگان، انتقال فایل پشتیبانی نمی‌شود.

 

نرم افزار ریموت دسکتاپ Iperius Remote

Iperius-Remote/ کنترل کامپیوتر از راه دور

یکی دیکر از نرم افزارهای کاربردی برای اتصال به کامپیوتر از راه دور از طریق اینترنت، برنامه Iperius Remote است. این برنامه یک ابزار قوی انتقال و همچنین چت را نیز در خود جای داده است. خوب است بدانید برنامه باید در هر دو طرف هم کامپیوتر میزبان و هم کامپیوتر کلاینت نصب شود. بعد از اجرای آن در سیستم میزبان باید در سیستم کلاینت هم اجرا شود و گزینه Connect کلیک شود. حالا رمز ورود را که به کامیپوتر میزبان داده می‌شود را وارد کنید. با وارد کردن رمز، اتصال برقرار خواهد شد.

 

مزایای نرم افزار Iperius Remote:

  • کاربری بسیار آسانی دارد.
  • به قابیلت چت مجهز است.
  • از انتقال فایل پشتیبانی می‌کند.

معایب نرم افزار Iperius Remote:

  • برخی محدودیت‌ها در نسخه رایگان وجود دارد.

 


سخن پایانی


 

علاوه بر برنامه‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، خوب است بدانید برنامه محبوب دیگری نیز برای برقراری اتصال از راه دور به کامپیوتر وجود دارد و آن هم برنامه Team Viewer است که البته رایگان بوده و امکانات خوبی را هم در اختیار کاربران قرار خواهد داد. البته باید بدانید که برنامه‌های پولی امکانات بیشتری دارند و امنیت آن‌ها نیز بالاتر خواهد بود. با این حساب اگر شما هم تاکنون از نرم افزار ریموت دسکتاپ استفاده کرده‌اید و یا غیر از برنامه‌های یاد شده در این مقاله راه دیگری را برای کنترل سیستم از راه دور می‌شناسید، خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۰۱
میم الف