فناوری

همه چیز درباره دنیای فناوری

فناوری

همه چیز درباره دنیای فناوری

کلمات کلیدی

رهنمای خرید مودم | نکات مهم در خرید مودم

شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲ ق.ظ

برای خرید مودم فاکتورهای زیادی مانند برد، تعداد آنتن و...  را باید در نظر رفت. در ادامه به راهنمای خرید مودم می پردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

راهنمای خرید مودم

 

یکی از جنبه‌های غیر قابل اجتناب گسترش دنیای اینترنت را می‌توان قدیمی شدن مودم‌ یا روتری که از آن استفاده می‌کنیم، دانست. در این شرایط، بهترین راه حل خرید یک مودم‌ جدید و به‌روز است. امروزه اکثرا شرکت‌ها مودم، روتر و اکسس پوینت را در یک محصول گردآوری و به فروش می‌رسانند. در ادامه این مطلب میتوانید راهنمای خرید مودم برای گیمینگ و دیگر مقاصد را مطالعه کرده و با بهترین روتر بازار آشنا شوید.

 


راهنمای خرید مودم همراه و روتر


یکی از مهم‌ترین اجزای زندگی مدرن، اینترنت است. امروزه بخش اعظمی از فعالیت‌های کاری، سرگرمی و روزانه از طریق اینترنت انجام گرفته و این امر انتخاب بهترین روتر و مودم را به مسئله‌ای مهم تبدیل می‌کند. در این قسمت سعی می‌کنیم به راهنمای خرید مودم وای فای و LTE بپردازیم.

 

راهنمای خرید مودم ADSL

بهترین روترهای وای فای

در هنگام خرید مودم یا روتر، سوالات مختلفی برای کاربران پیش می‌آید. سوالاتی با محتوای تفاوت بین روتر و مودم و دیگر مسائل که از اهمیت بالایی برخوردارند. در راهنمای خرید مودم وایرلس، سعی کرده‌ایم به این سوالات پاسخ دهیم.

 

مودم یا روتر؟ مسئله این است

مودم بهتر است یا روتر

شاید بتوان یکی از اساسی‌ترین سوالات در هنگام خرید روتر یا مودم ADSL خانگی را انتخاب بین آن‌ها دانست. نکته مهم در این میان، سازگاری اکثر روترهای مدرن با انواع مودم‌ها است. برای حصول اطمینان از این مسئله، پیشنهاد می‌کنیم Firmware روتر خود را ارتقا دهید. علاوه بر این، بهتر است از خرید مودم‌ها و روترهای پیشنهادی ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت (ISP) خودداری کنید. آن‌ها اغلب محصولی نصفه و نیمه را با قیمتی بالا به فروش می‌رسانند.

اگر نیاز به گسترش محدوده سیگنال‌های ارسالی روتر خود دارید نیز می‌توانید از ترکیب مدم و روتر (که با نام دروازه نیز شناخته می‌شود) استفاده کنید. این دروازه‌ها، دریافت‌کننده‌های دیجیتالی هستند که توانایی گسترش سیگنال در محدوده‌ای بزرگ را دارند. اما اگر خانه کوچکی دارید، پیشنهاد ما دوری از ترکیب روتر و مودم است. در این حالت، خرابی هر کدام از قطعات منجر به نابودی اینترنت شما خواهد شد. همچنین، ارتقای جداگانه مودم و روتر از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر است.

 

کانال‌های پایین‌دستی و بالادستی

بهترین مودم 4g

اگر نگاهی به بدنه مودم خود بیاندازید، با شماره‌ای مختلفی روبرو خواهید شد؛ شماره‌هایی که ممکن است به صورت 8 x 4 یا 32 x 8 باشند. این ارقام نشان‌دهنده کانال‌های بالادستی و پایین‌دستی مودم شما هستند. شماره اول نماینده تعداد کانال‌های پایین‌دستی است؛ رقمی که به معنای حداکثر مقدار داده‌های قابل دانلود توسط ISP شما خواهد بود.

تقریبا تمامی مودم‌های موجود در بازار، تعداد کانال‌های پایین‌دستی بیشتری نسبت به کانال‌های بالادستی ارائه می‌دهند. دلیل این امر را می‌توان اهمیت بیشتر دانلود محتوا توسط کاربران دانست. نکته مهم در این بخش این است که اعداد درج‌شده بر روی بهترین روتر های بازار بالاتر خواهند بود. معمولا مودم‌های جدید از 16 کانال پایین‌دستی یا بیشتر برخوردار هستند.

 

پروتکل‌های DOCSIS

بهترین مودم های موجود در بازار

با خرید هر مودم،‌ با کلمه یکسانی بر روی جعبه آن روبرو خواهید شد. این کلمه، DOCSIS بوده و خلاصه‌ای از عبارت Data Over Cable Service Interface Specification است. در واقع، این پروتکل به ISP کاربر اجازه ارائه سرویس از طریق یک کابل هم‌محور را می‌دهد. در واقع، این عبارت به معنای توانایی مودم در ارائه دسترسی به اینترنت است. معمولا مودم‌ها از نسخه‌های 3 و 3.1 این پروتوکل بهره می‌برند. تفاوت بین این نسخه‌ها در سرعت و تعداد کانال‌های همزمان آن‌ها است.

به عبارتی اگر ISP شما سرعتی بیشر از 1 گیگابیت (1000 Mbps) در اختیارتان قرار می‌دهد، بهترین روتر وای فای برایتان نسخه 3.1 خواهد بود. نکته مهم این است که امروزه کمتر نقطه‌ای در سراسر جهان چنین سرعتی را به کاربر خود ارائه می‌دهد. در نتیجه کمتر کسی نیاز به نسخه 3.1 پروتکل DOCSIS خواهد داشت. لازم به ذکر است که قیمت بهترین روتر ADSL با پشتیبانی از نسخه 3.1 این پروتکل، حدود 100 دلار بیشتر از نمونه پشتیبان از نسخه 3 آن خواهد بود.

 

سرعت دانلود و آپلود

بهترین مودم های adsl

شاید بتوان مهم‌ترین معیار در خرید بهترین روتر را سرعت دانلود و آپلود آن دانست. متاسفانه، بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه از عبارت‌های مبهمی چون «حداکثر سرعت 600 Mbps» برای توصیف عملکرد محصولات خود استفاده می‌کنند. در این میان، نکات مهمی وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توانید خریدی آگاهانه‌تری و مطمئن‌تر داشته باشید. اولین مسئله این که ارقام به نمایش درامده در تبلیغات و بر بسته‌بندی یک محصول، همیشه مربوط به سرعت دانلود آن هستند. در نتیجه اگر یک برند از سرعت اینترنت 1 گیگابایتی صحبت کند، منظور آن سرعت دانلود 1000 Mbps خواهد بود. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، سرعت آپلود بسیار کمتر از این مقدار خواهد بود و معمولا یک چهارم سرعت دانلود است.

از طرفی، توجه داشته باشید که علی‌رغم توانایی مودم شما در ارائه سرعت‌های بالا، خروجی نهایی به سرویس داده شده از طرف ISP بستگی دارد. برای مثال، اگر یکی از بهترین روتر های بازار با سرعت دانلود 1.4 گیگابیت را بخرید اما حداکثر سرعت ارائه شده توسط ISP شما 25 Mbps باشد، سرعت دانلود نهایی شما نیز 25 Mbps خواهد بود. در واقع خرید بهترین روتر موجود صرفا جنبه آینده‌نگری داشته و با قیمت‌های کنونی بازار، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. همچنین، توجه داشته باشید که Mbps به معنایی Megabits per second (مگابیت بر ثانیه) است. بسیاری از کاربران این عبارت را با Megabytes per second (مگابایت بر ثانیه) اشتباه می‌گیرند. در واقع هر هشت بیت، یک بایت را می‌سازند. اگر شما اشتراکی با حداکثر سرعت 50 مگابیت بر ثانیه بخرید، سرعت دانلودتان حداکثر 7 مگابایت بر ثانیه خواهد بود.

 

سازگاری با ISP

آخرین موردی که پیش از خرید یک مودم یا روتر باید بدان توجه کنید، سازگاری آن با خدمات ارائه دهنده سرویس اینترنتتان است. معمولا مشکل چندانی در این حوزه وجود ندارد. با این وجود، برخی از شرکت‌ها تنها با برندهای خاصی کار کرده و خدماتشان در صورت استفاده از روترهای دیگر، دچار مشکل خواهد شد. راه‌های متفاوتی برای تشخیص سازگاری بین مودم و خدمات ISP وجود دارد.

متداول‌ترین راه، استفاده از گوگل است. معمولا ISPها لیست مودم‌های سازگار با سرویس‌های خود را در سایت‌هایشان درج می‌کنند. پس از خرید مودم، باید با ISP خود تماس گرفته و MAC Address آن را در اختیارشان قرار دهید. این آدرس معمولا در قسمت پایینی روترها درج می‌شوند. در غیر این صورت، می‌توانید با وارد نمودن آدرس IP مودم وارد پنل کاربری آن شوید. برخی از ISPها این کار را به صورت خودکار انجام داده و برخی دیگر آن را بر عهده مشتری می‌گذارند.

 

راهنمای خرید مودم TD LTE

بهترین روتر وای فای

با گسترش فناوری‌های ارتباطی و ظهور نسل‌های چهارم و پنجم اینترنت همراه، شاهد توسعه مودم‌های 4g بوده‌ایم. در این بخش می‌توانید تمامی نکات لازم جهت خرید بهترین روتر 4G را مطالعه کنید.

 

LTE چیست؟

کلمه Long Term Evolution برای توصیف فناوری‌های مدرن اینترنت، از نسل چهارم به بعد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کشور از فرکانس‌ها و باندهای LTE مختلفی استفاده می‌کند. در واقع، بسیاری از ابزارها در اتصال به اینترنت کشورهای مختلف به مشکل می‌خورند. قدرتمندترین نوع این فناوری، LTE-A یا Long Term Evolution Advanced است. این سرویس انبوهی از خدمات متنوع را به کاربران ارائه داده که در صدر آن‌ها سرعت دانلود 1 گیگابیت بر ثانیه قرار دارد.

LTE-A با انباشته‌سازی باندهای فرکانسی مختلف بر روی یکدیگر، این سرعت بیشتر را در اختیار افراد می‌گذارد. بدین طریق کاربران امکان مشاهده سریع ویدیوهای HD را پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که خدمات LTE-A، حتی در صورت دور شدن از برج‌های مخابراتی نیز ضعیف نخواهند شد.

 

انواع روترهای LTE و نکاتی مهم در استفاده از آن‌ها

انتخاب بهترین روتر بی سیم در بازار، با توجه به تنوع بالای شرکت‌های تولیدکننده آن‌ها، کار آسانی نیست. همان‌طور که می‌دانید، یک روتر ابزاری بوده که چندین کامپیوتر، تبلت، تلفن همراه و وسایل دیگر را به یکدیگر وصل می‌کند. برای اتصال این روتر به اینترنت، به یک مودم نیاز دارید. در بازار، هم مودم‌های بی‌سیم و هم مودم‌های عادی پشتیبان از LTE وجود دارند.

تفاوت این دو در سرعت بالاتر مودم‌های عادی و البته انعاطف و راحتی بیشتر مودم‌های بی‌سیم است. برای فعال‌سازی این مودم‌ها، نیاز به سیم‌کارت دارید. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم روتر خود را در نقطه میانی خانه یا محل کار خود قرار داده و از مایکرویو،‌ اشیا فلزی و دیوارهای آجری و سیمانی دور کنید. آن‌ها منجر به تداخل در اینترنت شما خواهند شد.

 

قدرت باتری

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب بهترین مودم جیبی را می‌توان عمر و قدرت باتری آن دانست. برخی از مودم‌ها از قابلیت شارژ وسایل دیگر چون گوشی، تبلت و هدست‌های بلوتوثی از طریق درگاه USB برخوردار هستند.

 

اتصال شبکه

بهترین روتر های بازار

بهترین روتر ها با استفاده از شبکه‌های محلی بی‌سیم (WLAN) به اینترنت متصل می‌شوند. شمار این شبکه‌ها با عنوان استاندارد 802.11 نیز شناخته می‌شود؛ استانداردی که نخستین بار در سال 1999 مطرح شد و به مرور زمان ارتقا یافت. درجه‌بندی این استاندارد با حروف انگلیسی صورت گرفته و از بدترین حالت (a) تا بهترین حالت (ac) را شامل می‌شود.

 

تعداد درگاه‌ها

بهترین مودم ایرانسل

برخی از بهترین روتر های بازار از قابلیت اتصال چندین وسیله از طریق درگاه‌های ایترنت بهره می‌برند. این وسایل از طریق روتر به یکدیگر متصل شده و امکان تبادل اطلاعات بین آن‌ها وجود دارد.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد نکان مربوط به راهنمای خرید مودم را بر شمریم. امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید بهترین مودم را خریداری نمایید.

 

صفحه نویسنده رها خانی در سایت mix.com

صفحه نویسنده باراد جوانی در سایت.poptype

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۷
میم الف